2012年10月30日星期二

Lauritzen måtte i dopingmøte hos TV 2-ledelsen

OSLO (fvn.no): - Dag Otto er krystallklar på at han aldri har brukt doping. Vi har tillit til hans historie, og Dag Otto Parajumpers Jakke forblir i aller høyeste grad en sentral del av TV 2s sykkelsatsing, skriver sportsredaktør i TV 2 Sporten, Vegard Jansen Hagen, i en e-post til Fædrelandsvennen. De siste ukene har det stormet i internasjonal sykkelsport. En etter en har blant annet mange av Lance Armstrongs tidligere lagkamerater innrømmet dopingbruk, og fortalt om sykkelkongens angivelige dopingbruk og kyniske nettverk for å nå toppen via juks. Men her hjemme tok det først full fyr da avtroppende sportssjef i sykkelforbundet, Steffen Kjærgaard, innrømmet å Parajumpers Alaska selv ha brukt EPO i perioden 1998 til 2001. Kjærgaard syklet etter hvert også for Armstrongs US Postal-lag. * Les også: Tror på kun tre Tour de France-vinnere - Bevisstgjørende prosess Dag Otto Lauritzen har proffbakgrunn fra lag som Peugot, 7-Eleven, Motorola og TVM. Og i kjølvannet av Parajumpers Kodiak Kjærgaards innrømmelser, har 56-åringen fra Grimstad selv havnet i dopingsøkelyset, ettersom han også var proff på tiden hvor dopingen fikk fotfeste i feltet. I tillegg hadde hans tidligere arbeidsgiver, det nederlandske laget TVM, et svært så frynsete rykte, og mange "visste" det foregikk doping der. - Jeg har aldri dopet meg, og jeg har aldri sett noe. Jeg skjønner at spørsmålene kommer ut ifra den prosessen sykkelsporten er inne i, fortalte Lauritzen til Fædrelandsvennen før helgen. Mens Kjærgaard-saken rullet tungt i norske medier forrige uke, var Lauritzen i USA på jobb. Men da han kom hjem til Norge ventet det møte med sjefene i TV 2 tirsdag. - Vi har hatt løpende kontakt med Dag Otto de siste dagene. I dag hadde vi en grundig gjennomgang i Oslo sammen med sportssjef Bjørn Taalesen, sykkelsjef Christine Espeland, Dag Otto og meg som sportsredaktør. Det er en omfattende, nyttig og bevisstgjørende prosess for alle involverte. Presset er stort på alle tidligere proffsyklister. Dag Otto er så profilert at søkelyset står sterkere på han enn de fleste andre. Fallhøyden er enorm og den minste vingling åpner for ytterligere spekulasjoner og mistanke. Derfor må vi gå grundig igjennom de viktige spørsmålene om fortiden med han og få de forsikringer vi trenger, skriver Jansen Hagen. Ingen skjeletter i skapet - Hvordan opplevde du møtet, Lauritzen? - Vi hadde et ryddig, realt og hyggelig møte. Etter de siste ukenes stormbølger over norsk og internasjonal sykkelsport skjønner jeg godt at TV 2-ledelsen hadde behov for å se meg i hvitøyet og stille noen spørsmål rundt forhold i min aktive sykkelkarriere. Noe annet ville vært uansvarlig og unnfallende. Jeg forstår godt at de har behov for å sikre seg at det ikke ligger skjelett begravet i et eller annet skap. Og det forsikret jeg dem igjen om at det ikke gjør, skriver Lauritzen i en e-post til Fædrelandsvennen. - Hvordan opplever du at også du har havnet i søkelyset på bakgrunn av det som har skjedd internasjonalt, og historien til Steffen Kjærgaard? - Det er trist for sykkelsporten, men helt nødvendig å ta rundvasken helt fra kjelleren. At tidligere syklister, spesielt vi som fortsatt er profilerte i eller rundt sporten, havner i søkelyset, er en naturlig konsekvens av medienes og sykkelsportens behov for å starte en ny tidsregning, svarer mannen med én etappeseier i Tour de France. Moral - Hvordan er det å føle seg mistenkeliggjort for noe andre har gjort? - Jeg kjøper ikke premisset ditt. Jeg opplever faktisk at jeg blir trodd av de aller fleste når jeg sier at jeg som aktiv var nøye med å forsikre meg om at det jeg fikk fra legene ikke var ulovlige midler. Husk at jeg startet proffkarrieren som godt voksen, jeg hadde bakgrunn som politimann, og hadde antagelig flere praktiske og moralske referanserammer enn unge, urutinerte syklister som ble kastet ut i proffsirkuset. Min samvittighet er ren, og det opplever jeg at majoriteten i omverdenen tror meg på. Har man, som meg, valgt å fortsette en profilert idrettskarriere i en like profilert mediekarriere, er dette en del av hverdagen og medienes dramaturgi. Såpass tåler jeg, skriver Lauritzen, som fortsatt vil være en sentral del av TV 2s sykkelsatsing. - Absolutt. Vi er stolte av Dag Otto. Sykkel generelt og Tour de France spesielt, på TV 2, blir ikke det samme uten Dag Otto. - Med Steffen Kjærgaards innrømmelser som bakteppe: har TV 2 fryktet at noe lignende skulle skje med Dag Otto, at det «lå noe der» som ville komme fram? - Hvis det hadde kommet fram at Dag Otto hadde brukt doping, ville det vært slutt. Men overfor oss har han fremstått med fasthet og stor troverdighet. Det er historie vi har tillit til, opplyser Vegard Jansen Hagen.

没有评论:

发表评论